بازیابی اطلاعات حذف شده کامپیوتر بدون نیاز به نرم افزار Recovery
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
بازیابی اطلاعات حذف شده کامپیوتر بدون نیاز به نرم افزار Recovery
دسته بندی : متفرقه,,
  • بازدید : (165)

سلام، تقریبا شش روز پیش بود که یه مطلب مربوط به ترفندهای کامپیوتر برای شما ارائه شد. و حدودا استقبال خوبی از این مطلب شد.

امروز قصد دارم که مطلبی شبیه به همون مطلب یعنی ترفند های جالب کامپیوتر رو به شما ارائه بدم.

در این پست سه ترفند از کامپیوتر به شما آموزش داده میشه که به جرات می تونم بگم که ترفند اول یعنی بازیابی اطلاعات حذف شده‌ی کامپیوتر خیلی به دردتان می خورد دو ترفند پایانی هم کاربردی هستند.

توصیه می کنم این آموزش را تا آخر بخوانید.

Header-580x445

بازیابی اطلاعات حذف شده کامپیوتر بدون نیاز به نرم افزار Recovery

خیلی وقت ها به اشتباه فایلی را از کامپیوتر خود حذف میکنید که به این فایل نیاز شدیدی دارید.

حال باید برای بازگردانی آن فایل مهم شما نرم افزار Recovery نصب کنید و کل درایوی که فایل توش بوده رو اسکن کنید و … 

اما این کار رو بدون نرم افزار هم میشه انجام داد؛ در ادامه روشی را به شما آموزش می دهیم که از شر نرم افزار های مزاحم خلاص شوید.

فعال کردن قابلیت Previous Version

در ابتدا، شما برای بازیابی نسخه های قبلی یک فایل و پوشه باید قابلیت Previous Version داریوها سیستم خود را فعال کنید زیرا این قابلیت در ویندوز ۷ به طور پیش فرض فقط بر روی درایو C فعال است و شما در ابتدا فقط میتوانید به نسخه های قبلی فایل و پوشه این درایو دسترسی پیدا کنید،برای فعال نمودن قابلیت Previous Version بقیه داریو های سیستم مسیر زیر را دنبال کنید:

Control Panel > System and Security > System

سپس در پنجره ظاهر شده در سمت چپ بر روی گزینه System protection کلیک کنید.

 

 

 

 

co3989

در تب System protection و در قسمت protection setting درایو مورد نظر خود را برای فعال کردن این قابلیت انتخاب و بر روی دکمه Configure کلیک کنید.

1

در این پنجره شما با انتخاب گزینه اول “Restore system settings and previous version of files” میتوانید علاوه بر فعال کردن قابلیت Previous Version برای یک فایل،قابلیت Restore (بازیابی) نمودن تنظیمات این درایو را توسط System Restore ویندوز نیز فعال کنید،وبا گزینه دوم “Only restore the previous version of files” فقط قابلیت Previous Version برای یک فایل را فعال میکنید.(گزینه سوم برای غیر فعال کردن این تظیمات میباشد)

2

یکی از دو گزینه اول را به دلخواه انتخاب کنید و سپس از قسمت Disk Space Usage یک مقدار دلخواه از هارد درایو خود را برای این قابلیت اختصاص دهید(هر چقدر فضای بیشتری اختصاص دهید مدت زمان نگهداری ورژن های قبلی فایل و پوشه بر روی ویندوز بیشتر میشود).

در نهایت پس از انجام تنظیمات پنجره را OK کنید و سپس در صورت نیاز این تنظیمات برای داریو دیگر سیستم که میخواهید این ویژگی را داشته باشد فعال کنید.

استفاده از قابلیت Previous Version
حال برای استفاده از قابلیت previous version کافیست بر روی فایل یا پوشه مورد نظر کلیک راست و گزینه Restore previous version را انتخاب کنید.

3

در پنجره ظاهر شده شما میتوانید نسخه قبلی یک فایل و پوشه دور طول هفته،ماه و یا سال گذشته مشاهده کنید،حالا شما میتوانید براحتی نسخه مورد نظر خود را انتخاب و سپس از طریق گزینه های Open،Copy و یا Restore آنرا باز،کپی و یا بازیابی کنید.

4

 

 

 

*    *    *    *    *    *    *    *    *    *    *    *    *    *    *    

نکات طلایی برای افزایش سرعت کامپیوتر

tips-to-improve-computer-speedشاید تاکنون برای شما این سوال مطرح شده باشد که علت افت ناگهانی سرعت کامپیوتر و کند کار کردن آن چیست و برای بهبود و یا افزایش سرعت آن می بایست چه اقدام و یا اقداماتی را انجام داد؟ پاسخ به سوال فوق متغیر بوده و ممکن است دلایل متعددی در این رابطه وجود داشته باشد.

در برخی موارد ممکن است با رعایت برخی نکات ساده در خصوص نحوه نگهداری سیستم مشکل برطرف گردد و در موارد دیگر ممکن است مجبور به ارتقاء سیستم و یا تعویض قطعات مسئله دار گردیم.در ادامه به برخی نکات اولیه به منظور بهبود کارآئی سیستم اشاره می گردد؛

اجرای دقیق Scan disk:

وجود اشکال در فایل های ذخیره شده بر روی هارد دیسک ممکن است کاهش کارآئی سیستم و بروز اشکالات فیزیکی هارد دیسک را بدنبال داشته باشد. با اجرای برنامه Scan disk می توان تعداد زیادی از خطاهای موجود بر روی هارد دیسک را برطرف نمود. برنامه فوق بررسی لازم در خصوص وجود اشکالات فیزیکی بر روی هارد دیسک را نیز انجام خواهد داد. بخاطر داشته باشید که با توجه به ظرفیت هارد دیسک نصب شده بر روی کامپیوتر، فرآیند بررسی وضعیت هارد دیسک می تواند مدت زمان زیادی بطول انجامد و نمی بایست در این فاصله عملیات خاصی را انجام داد.

حذف فایل های موقت موجود بر روی هارد دیسک:

فایل های موقت به آندسته از فایل ها اطلاق می گردد که معمولا ” پس از نصب یک برنامه همچنان بر روی هارد دیسک باقی می مانند و می توان بدون نگرانی اقدام به حذف آنان نمود.

حذف اطلاعات موجود در Cache برنامه مرورگر:

فایل های cache شده، به آندسته از فایل هائی اطلاق می گردد که در زمان استفاده از اینترنت بر روی سیستم شما باقی مانده و اغلب شامل تصاویری می باشند که به منظور نمایش صحیح صفحات وب، برنامه مرورگر مجبور به دریافت آنان از اینترنت شده است.

defrag نمودن فایل های موجود بر روی هارد دیسک:

defrag، سازماندهی فایل های موجود بر روی هارد دیسک را بگونه ای انجام خواهد داد که امکان بازیابی آنان با سرعت بیشتری میسر می گردد.

اجرای یک برنامه ویروس یاب:

اغلب ویروس های کامپیوتری درصد بالائی از منابع سیستم را استفاده می نمایند. همین موضوع می تواند کاهش کارآئی سیستم را بدنبال داشته باشد. برخی از ویروس ها حتی می توانند باعث از کارافتادن کامل سیستم گردند. به منظور برخورد موثر با ویروس های موجود همواره سعی نمائید که از یک برنامه آنتی ویروس بهنگام شده استفاده کرده و عملیات پویش به منظور یافتن ویروس را در فواصل زمانی خاصی تکرار نمائید

بررسی سیستم به منظور وجود Spyware:

تعداد زیادی از وب سایـت ها بدون آگاهی شما اقدام به نصب Spyware بر روی سیستم شما می نمایند. یک spyware می تواند صرفا ” در حد و اندازه یک کوکی ساده باشد که وب سایت های ملاقات شده توسط شما را در خود ثبت می نماید و یا برنامه هائی باشند که امکان دستیابی سایر افراد به کامپیوتر شما را فراهم می نمایند. در این رابطه می توان از برنامه های متعدد Anti Spyware به منظور پویش و برخورد با این نوع برنامه ها استفاده نمود.

غیرفعال نمودن برنامه های نصب شده غیرضروری:

یکی دیگر از دلایلی که می تواند کاهش سرعت کامپیوتر را بدنبال داشته باشد، تعداد و تنوع برنامه هائی است که در زمان راه اندازی سیستم اجراء می گردند. در ویندوز XP می توان با استفاده از برنامه کاربردی MsConfig برنامه هائی را که در زمان راه انداری سیستم فعال می گردند مشاهده و در رابطه با آنان تعیین تکلیف نمود. با استفاده از برنامه MsConfig صرفا ” می توان لیست برنامه هائی را که در زمان راه اندازی سیستم اجراء می گردند مشاهده نمود و نمی توان از این طریق آنان را حذف نمود. پیشنهاد می گردد که حتی المقدور از نصب برنامه های غیر ضروری بر روی کامپیوتر اجتناب گردد، چراکه هر برنامه پس از نصب درصدی از منابع سیستم را استفاده خواهد کرد و بدیهی است که در اینچنین مواردی می بایست در انتظار کاهش کارآئی سیستم بود. بخاطر داشته باشید که برای حذف یک برنامه از روی کامپیوتر از برنامه هائی موسوم به Uninstall می بایست استفاده گردد. حذف فولدرهای حاوی برنامه به تنهائی در این رابطه کافی نبوده و اطلاعات مربوط به آنان همچنان در ریجستری باقی خواهد ماند.

پاک کردن ریجستری:

ریجستری تنظیمات و اطلاعات مورد نیاز ویندوز و سایر برنامه های نصب شده را در خود نگهداری می نماید. به موازات افزایش فرآیندهای نصب و یا Uninstall ممکن است اطلاعات غیرضروری متعددی در ریجستری باقی بماند. در چنین مواردی می توان برای حذف اطلاعات غیرضروری موجود در ریجستری از برنامه های کاربردی متعددی استفاده نمود.

ایجاد یک فایل Swap با ظرفیت ثابت:

هر یک از نسخه های ویندوز تابع یک رویکرد خاص برای Paging و فایل swap ذخیره شده بر روی هارد دیسک می باشند. پس از اشغال تمامی فضای حافظه اصلی از فایل swap به منظور ذخیره اطلاعات استفاده خواهد شد. اندازه فایل فوق ثابت نبوده و می تواند با توجه به شرایط موجود تغییر نماید. پس از استفاده از تمامی فضای حافظه و ظرفیت اختصتاص یافته برای فایل swap، ویندوز اقدام به افزایش ظرفیت آن می نماید. در صورت تحقق چنین شرایطی سرعت و کارآئی سیستم کاهش پیدا خواهد کرد. برای مشخص نمودن ظرفیت فایل swap می توان از گزینه System موجود در control panel استفاده نمود ( System |Advanced | Performance Settings | Advanced | Virtual memory ). مثلا ” می توان حداقل و حداکثر ظرفیت فایل swap را مشابه و معادل سیصد مگابایت در نظر گرفت.

بهنگام نمودن درایورهای سیستم:

پیشنهاد می گردد همواره درایورهای مربوط به کارت ویدئو و کنترل کننده IDE بهنگام شده و از جدیدترین درایورهای ارائه شده مرتبط با آنان استفاده گردد.

استفاده از حافظه RAM بیشتر و هارد درایوهائی با 7200 دور در دقیقه ( RPM ):

حافظه اصلی و هارد درایو دو قطعه اصلی در کامپیوتر می باشند که نسبت به پردازنده دارای سرعت بمراتب کمتری می باشند. افزایش حافظه RAM می تواند اثرات مثبتی را در ارتباط با سرعت اجرای برنامه های کامپیوتری بدنبال داشته باشد. سعی گردد از هارد درایوهائی استفاده گردد که RPM ( دور در دقیقه ) بالائی داشته باشند ( نظیر 7200 دور در دقیقه ).

تبدیل سیستم فایل:

در صورتی که بر روی سیستم شما ویندوز 95 نصب شده است، ویندوز از سیستم فایل FAT 16 استفاده می نماید. در صورت تبدیل سیستم فایل فوق به FAT 32، سرعت سیستم افزایش نخواهد یافت ولی حجم و تعداد فایل هائی را که می توان بر روی هارد دیسک ذخیره نمود، افزایش می یابد. در صورت استفاده از ویندوز XP و یا 2000، ارتقاء FAT16/32 به NTFS بهبود کارآئی و امنیت سیستم را بدنبال خواهد داشت. توجه داشته باشید که پس از تبدیل سیستم فایل، امکان برگشت به وضعیت قبلی وجود نخواهد داشت. نسخه های ویندوز 95، 98، SE و ME قادر به خواندن اطلاعات از سیستم فایل NTFS نمی باشند. بنابراین در صورتی که قصد استفاده از سیستم به صورت dual-booting ( نصب بیش از یک سیستم عامل و انتخاب یکی از آنان در زمان راه اندازی سیستم ) را داشته باشید و یا تمایل به اشتراک درایوهای موجود بین چندین سیستم عامل را دارید، بهتر است که از FAT32 استفاده نمائید.

در صورتی که تمامی موارد اشاره شده منجر به حل مشکل کاهش سرعت نگردد، می توان هارد دیسک را مجددا ” فرمت و اقدام به نصب سیستم عامل و سایر نرم افزارهای دلخواه نمود و یا در صورت ضرورت سخت افزار سیستم را ارتقاء داد.

 

*    *    *    *    *    *    *    *    *    *    *    *    *    *    *    

10 راه کار برای افزایش امنیت کامپیوتر

network-security-lock1اکثر مشکلاتی که امنیت سیستم کاربران و همچنین حریم شخصی آنان را به خطر می اندازد بر اثر ناآگاهی از الزامات و اصول اولیه به وقوع می پیوندد. در این ترفند قصد داریم به معرفی 10 توصیه برای بالا بردن امنیت رایانه و کاربر بپردازیم. با رعایت این نکات می توانید امنیت حریم شخصی خود و رایانه ی خود را به حدأکثر برسانید.

1. استفاده از سیستم عامل به روز و اصل

می توان گفت مهم ترین مسأله ی امنیت در کامپیوتر، به روزرسانی سیستم عامل است. با تنظیم سیستم عامل بر روی به روزرسانی خودکار می توانید از به روز شدن خودکار و به موقع سیستم عامل اطمینان حاصل کنید. بسیاری از تهدیدات امنیتی که کاربران را تهدید می کند در صورت به روز بودن سیستم عامل خنثی خواهند شد.

از طرفی استفاده از سیستم عامل کرک شده و غیراصل باعث می شود که کاربر برای استفاده ی امن و بدون دغدغه از کامپیوتر آمادگی نداشته باشد. به عنوان مثال نصب به روزرسانی ها در سیستم عامل های کرک شده به آسانی انجام نمی گیرد.

2. استفاده از نرم افزارهای امنیتی و به روزرسانی مداوم آن ها

به روزرسانی سیستم عامل به تنهایی نمی تواند از ورود ویروس و یا نفوذ هکر به سیستم شما جلوگیری کند. به همین علت وجود یک نرم افزار امنیتی (ترجیحاً Internet Security) نیز موردنیاز است.

نرم افزارهای امنیتی متعددی تاکنون منتشر شده اند که هر کدام علاقه مندان خاص خود را دارا هستند. کاربر باید تنها یک نرم افزار امنیتی (در یک حیطه کاری) را برای خود انتخاب کرده (با مشورت با یک کارشناس و یا مطالعه ی نقدهای مختلفی که در خصوص این نرم افزارها وجود دارد) و نصب نماید تا دچار مشکلاتی از قبیل افت سرعت سیستم و یا تداخل بین نرم افزارهای دیگر نشود.

اگر کاربر مایل به خرید و صرف هزینه نباشد، نبایستی نسخه ی کرک شده ی نرم افزار امنیتی را نصب نماید. چرا که گویی یک راننده برای امنیت خود، کمربند ایمنی بی کیفیت در اتومبیل خود نصب نماید!

پیشنهادی که برای این نوع از کاربران وجود دارد، نصب Anti Virus یا Internet Security رایگان است. از میان بهترین نرم افزارهای امنیتی که به صورت رایگان عرضه شده اند میتوان به 360Internet Security (در حیطه ی آنتی ویروس و امنیت در اینترنت) و Avast Free Antivirus (در حیطه ی آنتی ویروس) اشاره کرد. این 2 نرم افزار که به صورت رایگان منتشر شده اند، مقدار بسیار پایینی از فضای رم را مصرف می کنند و می توانند از جمله بهترین انتخاب ها برای کاربران باشند.

از میان این دو نرم افزار نیز نصب نرم افزار امنیتی 360Internet Security بیشتر پیشنهاد می شود، چرا که این نرم افزار از امکانات کامل تری نسبت به نرم افزار Avast Free Antivirus برخوردار است و از همه مهم تر، فاقد هر گونه تبلیغاتی است. از مزایای این نرم افزار می توان به استفاده از 3 موتور جستجوگر ویروس و کرم های اینترنتی، اسکن سریع و دقیق فایل ها، نبود هیچ گونه تبلیغ در محیط نرم افزار، استفاده بسیار کم از فضای حافظه و اشغال بسیار کم فضای پردازنده، 100% رایگان بودن کلیه ی امکانات نرم افزار، نصب سریع و آسان نرم افزار و نهایتاً کنترل نرم افزار بر دستکاری فایل ها و رجیستری ویندوز توسط دیگر نرم افزارها اشاره کرد. البته از معایب این نرم افزار می توان به عدم امکان تنظیمات پیشرفته برای فایروال و عدم کنترل برنامه ها برای اتصال به اینترنت اشاره نمود.

این نرم افزار را می توانید از سایت سازنده دریافت نمایید

3- عدم استفاده از رایانه ی دیگران و یا رایانه های عمومی برای کارهای شخصی

حتی الامکان از کافی نت و یا کامپیوترهای دیگران برای کارهای شخصی خود استفاده نکنید. در هنگام استفاده از از این کامپیوترها، بایستی بدترین احتمال را سرلوحه ی کارتان قرار دهید: این احتمال که صاحب کامپیوتر میزبان، دقت کافی در استفاده از کامپیوتر را به کار نبرده است. یعنی نه سیستم خود را به روزرسانی کرده است و نه توجهی به نرم افزارهای امنیتی خود داشته است!

4- عدم به اشتراک گذاری رمز عبور

بارها پیش آمده است که شخصی به خاطر نداشتن دسترسی به اینترنت یا دلایلی دیگر رمز خود را در اختیار دیگری قرار می دهد تا برای مثال او ایمیلی را بررسی کند. این کار به هیچ عنوان عملی صحیح نیست و از آنجایی که کل تنظیمات امنیتی شبکه های اجتماعی بر مبنای ایمیل شخص است، بسیار خطرناک و کاری بسیار پرریسک خواهد بود. چرا که علاوه بر اینکه ممکن است توسط فرد مورد نظر سوء استفاده صورت گیرد، ممکن است به دلیل عدم رعایت نکات امنیتی در سیستم شخص، رمز عبور شما به صورت ناخواسته لو رود.

5- اطمینان از صحیح بودن تاریخ سیستم

از آنجایی که مرورگرهای اینترنتی و نرم افزارهای دیگر برای چک کردن مجوزهای امنیتی به تاریخ سیستم کاربر رجوع می کنند، کاربر بایستی هر از گاهی تاریخ سیستم و منطقه زمانی خود را بررسی نماید و از صحت آن اطمینان حاصل کند.

6- پرهیز از نصب نرم افزارهای غیرضروری

بسیاری از کاربران می پندارند که هر چقدر نرم افزارهای مختلف نصب کنند، کامپیوتری کامل تر خواهند داشت؛ در صورتی که این گونه نیست و با این کار امنیت کامپیوتر خود را به خطر می اندازند.

به عنوان یک مثال، یخچال منزل کاربر را یک سیستم عامل، موتور آن را یک نرم افزار امنیتی و همین طور محتویات آن را نیز نرم افزارهای جانبی آن در نظر می گیریم. کاربر نمی تواند در داخل یخچال (سیستم عامل) حتی در مواقعی که موتور آن بدون مشکل کار می کند بیش از نیاز خود مواد غذایی (نرم افزار) انبار کند. مواد غذایی (نرم افزارها) دارای تاریخ انقضا هستند و خراب خواهند شد. حتی اگر موتور یخچال نیز بدون مشکل باشد! برای نگهداری از آن ها، باید وقت و هزینه بیشتری را صرف کنید و اگر هم نگهداری نشود، خطر روز به روز بیشتر خواهد شد.

7- به روزرسانی دائمی درایورهای سخت افزاری

شاید از خودتان بپرسید این موضوع چه ارتباطی به امنیت دارد! اما بایستی بدانید که این موضوع اهمیت بسیاری در تأمین امنیت کامپیوتر کاربر دارد. سیستم عامل و آنتی ویروس بایستی در کامپیوتری بدون اشکال فنی کار کنند تا کارها به درستی پیش برود. در صورتی که درایور سخت افزاری معیوب باشد، دستگاه به درستی سیستم عامل را اجرا نخواهد کرد و علاوه بر کندی سرعت، باعث بد اجرا شدن نرم افزارهای دیگر (از جمله نرم افزار امنیتی) خواهد شد. به همین علت شرکت های سازنده قطعات سخت افزاری، هر از چند گاهی (در صورت گزارش وجود مشکل در درایور) نرم افزارهای آن ها را برای عملکرد بهتر، به روز رسانی و در سایت رسمی شرکت منتشر می کنند.

پیشنهاد می شود در هنگام خرید کامپیوتر، نام شرکت سازنده و مدل های سخت افزارهای خود را یادداشت کرده و در اختیار داشته باشید تا بتوانید در صورت لزوم، برای به روز رسانی آن ها اقدام نمایید. تأکید می شود که حتماً از سایت های رسمی شرکت های ارائه دهنده سخت افزار، درایورهای خود را با توجه به مدل سخت افزار دریافت کنید.

8- به روزرسانی نرم افزارهای جانبی

همان طور که پیش تر عنوان کردیم، برای حفظ امنیت کامپیوتر خود، بایستی سیستم عامل و نرم افزارهای امنیتی خود را به روز رسانی کنید. نرم افزارهای جانبی نیز از این قائده مستثنا نیستند. این کار باعث می شود که ایرادات نرم افزارها (ایرادات امنیتی و اجرایی) برطرف شود.

9- عدم بهره گیری از نرم افزارهای کرک شده

برای این موضوع 4 دلیل وجود دارد:

• همان طور که پیش تر توضیح داده شد، کامپیوتر برای حفظ امنیت، نیاز به به روزرسانی دارد. خواه چه سیستم عامل باشد، چه آنتی ویروس و چه نرم افزارهای جانبی. استفاده از نرم افزارهای کرک شده در اکثر مواقع باعث می شود امکان به روزرسانی برنامه از کاربر سلب شود. همچنین ممکن است که در هنگام به روز نمودن نرم افزار، سرور ناشر سازنده از غیرقانونی بودن نرم افزار مطلع شود و خدمات خود را برای کاربر قطع کند. این کار سبب می شود که کاربر از دریافت به روزرسانی های امنیتی نرم افزار که گاهی اوقات خیلی ضروری است محروم شود.

• کرک ها هیچ موقع قابل اطمینان نبودند و نخواهند بود. بسیاری از کرک ها با وجود کارکرد صحیح آلوده به بدافزار هستند. در کنار کرک کننده هایی که با شعار «رایگان برای همه» در این عرصه فعالیت می کنند، افرادی نیز وجود دارند که با اهداف شخصی و تهدید امنیت کاربران فعالیت می کنند.

• این کار در کشورهای پیشرفته (چه برای کرک کننده و چه برای کاربر) کاری غیرقانونی است. کسانی هستند که بدون نیت های سیاسی خواهان رفع تحریم های نرم افزاری هستند. به خاطر همین مسأله برای این کار باید توسط خود کاربران زمینه سازی شود تا دولت بتواند با خیالی آسوده قانون کپی رایت را اجرا کند.

• همانطور که حال یک نویسنده از انتشار کتاب یا مقاله خود در جایی دیگر بدون درج نامش دگرگون می شود، ناشر و برنامه نویسان نرم افزارها نیز به همین حال دچار می شوند. به همین علت، اگر تمامی مشکلات امنیتی را نیز نادیده بگیریم، از لحاظ اخلاقی نیز این کار صحیح نیست.

10- عدم ورود به سایت های ناشناس

در صورتی که کاربری همه ی مسائل امنیتی را نیز رعایت کند ولی بدون دقت به سایت های ناشناس وارد شود، باز دچار مشکل خواهد شد. می توان عنوان کرد که خطرناک ترین کار، همین مورد است. چرا که اولین جایی که در آن ویروس جدیدی منتشر می شود، اینترنت است و بعد از انتشار آن است که شرکت های سازنده نرم افزارهای امنیتی به مقابله با ویروس می پردازند. پس حتماً به آدرس سایت ها دقت کنید.



برچسب ها : ,,
مطالب مرتبط
بخش نظرات این مطلب
آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید: برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:
بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .
شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:
نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: